Učitelské jiskření

První stupeň, druhý stupeň, střední školy, čeština či praktické předměty. Ačkoliv z různého těsta a v různých školách, dost často řešíme stejné výzvy.

Dobré momenty z naší výuky zůstávají ve třídách a ty špatné s námi chodí domů. Daří se nám výuka jak chceme? A jak to zařizujeme? Nedaří? A co s tím můžeme dělat?

Během Učitelského jiskření se nebudeme (jenom) plácat po rameni, ale i kriticky přistoupíme k tomu, co se nám ve třídách děje.

Co získáte účastí na Jiskření?

  • Soustředění se ve svém profesním rozvoji vždy jenom na jednu věc.
  • Nejdeme metodou pokus omyl. Soustředíme se na prohloubení kvality základů učitelské práce.
  • Budete spolupracovat s podobně naladěnými kolegy a kolegyněmi.
  • Můžete buď sdílet, ptát se, nebo jen naslouchat. Zapojení si řídíte podle sebe.
  • Možnost nahlédnout do výuky ostatních a naopak. Uvidíte svou výuku očima druhých.
  • Rozvinete si dovednost zachytit podstatné momenty ze své výuky a bezpečně rozlišit, co zachovat, co posílit a co změnit.

 

(Znovu)objevíte v něm svou učitelskou jistotu, naučíte se nové (nebo upevníte už známé) pedagogické dovednosti a hlavně – osvojíte si, jak se soustředit na vlastní úspěchy. 

Pojďme si společně užít učitelskou roli. Abyste na konci mohli říct:

„Vím, jak chci učit. Zvládnu to. Užiju si to.“

Všechna jiskření probíhají online formou 3hodinové dílny a 2hodinového reflektivního setkání.

V dílně si společně „vyrobíme“ něco, co si následně vyzkoušíte ve výuce. Podle zaměření Jiskření to bude buď příprava, reakce na náročnou situaci nebo reflektivní otázka na závěr výuky. Budeme pracovat v menších skupinkách, a tak se můžete inspirovat od kolegů z jiných škol i předmětů. Pokud budete chtít.

Po jiskřící dílně bude následovat reflektivní setkání. Tam bude postup opačný. Donesete si něco hotového z výuky: přípravu, výsledek žákovské práce, popis situace… a ve skupinkách ji za asistence průvodkyň a dalších účastníků*účastnic rozeberete na kousky a budete rozhodovat, co zachovat a co do příště změnit.

Za účast na Učitelském jiskření nás můžete podpořit formou příspěvku přes Darujme. Dobrovolná cena za obě setkání (jiskřící dílna + reflektivní setkání) je 800 Kč.

Jiskřící harmonogram:
18. 3. 2024
15:00 – 18:00

Učitelské jiskření + dílna
„Jak na přípravy“

Postupně projdeme všemi částmi vyučovací hodiny, ujasníme si jejich roli v procesu učení, seznámíme se s různými metodami vhodnými pro jednotlivé části a vyzkoušíme si přípravu v praxi.

25. 3. 2024
17:00 – 19:00

Reflektivní učitelské jiskření – přípravy

Zaměřené na sdílení a reflexi toho, jak se nám s přípravami daří. Děje se ve třídě to, co chci a plánuji? Proč ano/ne?

8. 4. 2024
15:00 – 18:00

Učitelské jiskření + dílna
Jak na složité situace

Na vlastní kůži si vyzkoušíme, jak se respektujícím způsobem vypořádat s konfliktními a komplikovanými situacemi z naší třídy.

24. 4. 2024
17:00 – 19:00

Reflektivní učitelské jiskření – složité situace

Zaměřené na sdílení a reflexi toho, jak se nám se složitými situacemi daří. Děje se ve třídě to, co chci a plánuji? Proč ano/ne?

14. 5. 2024
15:00 – 18:00

Učitelské jiskření + dílna
Jak se dobře ptát a zadávat

Seznámíme se s tím, kdy, jak a jaké otázky ve výuce můžeme klást a prozkoumáme, jak formulovat zadání.

29. 5. 2024
17:00 – 19:00

Reflektivní učitelské jiskření – otázky

Zaměřené na sdílení a reflexi toho, jak se nám daří ptát a zadávat. Děje se ve třídě to, co chci a plánuji? Proč ano/ne?

Jak se správně ptát a zadávat (jiskřící dílna 14. 5. a reflektivní setkání 29. 5.)

  • Odpovídají na vaše otázku stále ty samé děti?
  • Odpovídáte si na své otázky sami, protože ze třídy nepřichází žádná reakce?
  • Měníte své otázky nebo zadání „za chodu“ tak, aby jim porozuměla celá třída?
  • Zadáte úkol a polovina třídy začne pracovat a polovina neví, co se má dít?
  • Kladete množství otázek, ale málo se toho dozvídáte?

 

Dostaneme se také k tomu, jaké chyby můžeme při práci s otázkami dělat a jak se jich vyvarovat.

Ani tentokrát nepůjde o teorii, ale o dvě setkání nadupaná praxí. Společně se ve skupině s dalšími vyučujícími či zájemci o učitelství zamyslíme nad významem otázek ve výuce a jak se ptát tak, abychom se toho co nejvíce dozvěděli. Podle potřeby poté v menších skupinkách vytvoříte  pro svou výuku takové otázky:

  • které nám pomohou ověřit, jestli jsme naplnili cíl hodiny, 
  • kterými průběžně ověřujeme porozumění žáků,
  • kterými zapojíme všechny žáky

 

Čas bude i na reflexi, diskuzi a sdílení radostí i strastí.