Učitelské jiskření
První stupeň, druhý stupeň, střední školy, čeština či praktické předměty. Ačkoliv z různého těsta a v různých školách, dost často řešíme stejné výzvy.
Dobré momenty z naší výuky zůstávají ve třídách a ty špatné s námi chodí domů. Daří se nám výuka jak chceme? A jak to zařizujeme? Nedaří? A co s tím můžeme dělat?
Během Učitelského jiskření se nebudeme (jenom) plácat po rameni, ale i kriticky přistoupíme k tomu, co se nám ve třídách děje.
Co získáte účastí na Jiskření?
- Soustředění se ve svém profesním rozvoji vždy jenom na jednu věc.
- Nejdeme metodou pokus omyl. Soustředíme se na prohloubení kvality základů učitelské práce.
- Budete spolupracovat s podobně naladěnými kolegy a kolegyněmi.
- Můžete buď sdílet, ptát se, nebo jen naslouchat. Zapojení si řídíte podle sebe.
- Možnost nahlédnout do výuky ostatních a naopak. Uvidíte svou výuku očima druhých.
- Rozvinete si dovednost zachytit podstatné momenty ze své výuky a bezpečně rozlišit, co zachovat, co posílit a co změnit.
(Znovu)objevíte v něm svou učitelskou jistotu, naučíte se nové (nebo upevníte už známé) pedagogické dovednosti a hlavně – osvojíte si, jak se soustředit na vlastní úspěchy.
Pojďme si společně užít učitelskou roli. Abyste na konci mohli říct:
„Vím, jak chci učit. Zvládnu to. Užiju si to.“
Všechna jiskření probíhají online formou 3hodinové dílny a 2hodinového reflektivního setkání.
V dílně si společně „vyrobíme“ něco, co si následně vyzkoušíte ve výuce. Podle zaměření Jiskření to bude buď příprava, reakce na náročnou situaci nebo reflektivní otázka na závěr výuky. Budeme pracovat v menších skupinkách, a tak se můžete inspirovat od kolegů z jiných škol i předmětů. Pokud budete chtít.
Po jiskřící dílně bude následovat reflektivní setkání. Tam bude postup opačný. Donesete si něco hotového z výuky: přípravu, výsledek žákovské práce, popis situace… a ve skupinkách ji za asistence průvodkyň a dalších účastníků*účastnic rozeberete na kousky a budete rozhodovat, co zachovat a co do příště změnit.
Za účast na Učitelském jiskření nás můžete podpořit formou příspěvku přes Darujme. Dobrovolná cena za obě setkání (jiskřící dílna + reflektivní setkání) je 800 Kč.
Jiskřící harmonogram:
15:00 – 18:00
Učitelské jiskření + dílna
„Jak na přípravy“
Postupně projdeme všemi částmi vyučovací hodiny, ujasníme si jejich roli v procesu učení, seznámíme se s různými metodami vhodnými pro jednotlivé části a vyzkoušíme si přípravu v praxi.
17:00 – 19:00
Reflektivní učitelské jiskření – přípravy
Zaměřené na sdílení a reflexi toho, jak se nám s přípravami daří. Děje se ve třídě to, co chci a plánuji? Proč ano/ne?
15:00 – 18:00
Učitelské jiskření + dílna
„Jak na složité situace“
Na vlastní kůži si vyzkoušíme, jak se respektujícím způsobem vypořádat s konfliktními a komplikovanými situacemi z naší třídy.
17:00 – 19:00
Reflektivní učitelské jiskření – složité situace
Zaměřené na sdílení a reflexi toho, jak se nám se složitými situacemi daří. Děje se ve třídě to, co chci a plánuji? Proč ano/ne?
15:00 – 18:00
Učitelské jiskření + dílna
„Jak se dobře ptát a zadávat“
Seznámíme se s tím, kdy, jak a jaké otázky ve výuce můžeme klást a prozkoumáme, jak formulovat zadání.
17:00 – 19:00
Reflektivní učitelské jiskření – otázky
Zaměřené na sdílení a reflexi toho, jak se nám daří ptát a zadávat. Děje se ve třídě to, co chci a plánuji? Proč ano/ne?
Jak se správně ptát a zadávat (jiskřící dílna 14. 5. a reflektivní setkání 29. 5.)
- Odpovídají na vaše otázku stále ty samé děti?
- Odpovídáte si na své otázky sami, protože ze třídy nepřichází žádná reakce?
- Měníte své otázky nebo zadání „za chodu“ tak, aby jim porozuměla celá třída?
- Zadáte úkol a polovina třídy začne pracovat a polovina neví, co se má dít?
- Kladete množství otázek, ale málo se toho dozvídáte?
Dostaneme se také k tomu, jaké chyby můžeme při práci s otázkami dělat a jak se jich vyvarovat.
Ani tentokrát nepůjde o teorii, ale o dvě setkání nadupaná praxí. Společně se ve skupině s dalšími vyučujícími či zájemci o učitelství zamyslíme nad významem otázek ve výuce a jak se ptát tak, abychom se toho co nejvíce dozvěděli. Podle potřeby poté v menších skupinkách vytvoříte pro svou výuku takové otázky:
- které nám pomohou ověřit, jestli jsme naplnili cíl hodiny,
- kterými průběžně ověřujeme porozumění žáků,
- kterými zapojíme všechny žáky
Čas bude i na reflexi, diskuzi a sdílení radostí i strastí.