Práce ve škole
Přemýšlíte o práci ve škole a potřebujete poradit? To jste na správném místě. Dočtete se tady vše potřebné pro úspěšný výběr školy a absolvování přijímacího pohovoru. Také se podíváme na to, jak se připravit na své první dny před katedrou a jakou vyhledat podporu v začátcích.
V jaké fázi hledání práce jste?
O práci uvažuji a mám otázky
Pokud jste se už rozhodli, že práci ve školství chcete dát šanci, jste na dobré cestě. Možná jste prošli naší týdenní stáží v roli učitele Zkus učit! a potřebujete už jen doladit detaily. Zájemci o práci ve školství se nás často ptají například na to:
Pro výuku na ZŠ nebo SŠ je potřeba mít magisterské vzdělání. Potom je potřeba mít tzv. doplňující pedagogické vzdělání - kurz celoživotního vzdělávání (CŽV) uskutečňovaný vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů SŠ nebo 2. Stupně ZŠ. Tak budete moci učit předměty, které souvisejí s oborem vašeho magisterského studia na 2. Stupni ZŠ nebo SŠ.
Např. Petr má magisterské vzdělání v oboru Ekonomika a management. Doplní si pedagogické vzdělání v rámci CŽV a může učit matematiku na 2. stupni ZŠ.
Pozn.: Víte, že kvalifikaci si můžete začít doplňovat klidně až potom, co nastoupíte do školy? Dle novely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících vás ředitel může přijmout i v případě, že pedagogickou kvalifikaci ještě nemáte, ale plánujete si ji doplnit. Na doplnění pedagogického vzdělání máte pak 3 roky.
Pokud chcete učit na jiném stupni škol nebo vám přijde vaše situace specifičtější, doporučujeme využít interaktivního průvodce, náš výklad zákona o pedagogických pracovnících, příp. nám svůj dotaz napište.
Při rozhodování mezi prvním a druhým stupněm základní školy, příp. SŠ záleží hlavně na tom, co vám vyhovuje a v čem se cítíte silní.
První stupeň (1.–5. třída)
- Učitel učí většinu předmětů – ideální, pokud vás baví různorodost. Využijete svou kreativity a hravost.
- Blízký vztah s třídou – s dětmi trávíte hodně času a sledujete jejich pokroky. Většinou jste jejich třídní - to s sebou nese další odpovědnosti.
- S dětmi jste u jejich školních začátků - učí se číst, psát, počítat, ale také navazovat vztahy a poznávat sám sebe.
- Pro děti na 1. stupni jsou vyučující hodně důležití a děti k nim velmi vzhlíží, tak to berte v potaz.
Druhý stupeň (6.–9. třída)
- Specializace na konkrétní předmět – vhodné, pokud vás baví hlubší znalosti a odbornější výuka.
- Větší různorodost žáků – učitelé se střídají, vztah k třídě je jiný než na 1. stupni (pokud nejste třídní učitel).
- Práce s pubescenty – může být náročnější na motivaci a disciplínu, ale nabízí i zajímavé diskuze a dynamiku.
Pokud si nejste jistí, zkuste si oba stupně v praxi nebo se pobavte s učiteli, kteří mají zkušenosti z obou úrovní.
Určitě ano! Nastoupit do školy nemusíte na plný úvazek. Učitelství nabízí různé možnosti úvazků, a to zejména na druhém stupni nebo středních školách. Mnoho škol je tak otevřených částečným úvazkům. To vám dává možnost nechat si druhou práci, mít čas na rodinu či další zájmy. Částečný úvazek může být ideálním řešením, pokud milujete svou současnou práci a zároveň chcete své zkušenosti předávat dále.
Nikdy není moc brzo (ani pozdě). Učitelství je profese, do které můžete naskočit v každém věku. Mladí vyučující přináší do učeben energii a svěžest, která žáky oslovuje a podněcuje jejich zvídavost. Na druhou stranu starší učitelé nabízejí bohaté zkušenosti ze života – osobního i pracovního. Takoví zase nabízí hlubší perspektivu a přináší životní moudrost. Každý věk vyučujícího má jedinečný přínos a perspektivu. Vzájemně se doplňují, což přináší pestrost a obohacení do výuky a školství jako celku.
Aktivně hledám inzeráty
Už jste rozhodnuti a jdete si za svým. Chcete najít takovou školu, která vám sedne a budete se tam těšit. V tom vám fandíme a podporujeme vás! Určitě je důležité hledat takové místo, které vám je sympatické a ladí s vašimi hodnotami/vizemi. Tady je několik otázek, které vám pomůžou v hledání:
Kromě výše úvazku, stupně a předmětu doporučujeme strávit trochu času a zjistit si o škole co nejvíce informací. Co píšou na svém webu? Mají sociální sítě? Neznáte někoho, kdo ve škole pracuje nebo má své dítě? Můžete využít Dny otevřených dveří a přímo školu navštívit. A pokud je škola v portálu Kde učit?, tak jen dobře, protože o sobě určitě tyto informace bude mít vyplněné na profilu školy.
Při výběru školy je dobré být pozorní a vnímat signály, které mohou naznačovat potenciální problémy. Tady jsou některé věci, které stojí za to zohlednit:
- Nejasné požadavky na kandidáty – Pokud v inzerátu chybí konkrétní informace o úvazku, odpovědnosti nebo benefitech, je dobré se doptat na detaily.
- Nerealistická očekávání – Některé školy hledají "superhrdiny", kteří budou učit, organizovat akce a ještě řídit kroužky – to může vést k přetížení.
- Negativní recenze – Zkuste zjistit, co o škole říkají jiní učitelé nebo rodiče žáků, třeba v učitelských skupinách na sociálních sítích.
- Nedostatečná podpora pro nové učitele – Pokud škola nepočítá s uvádějícím učitelem (mentorem) nebo nemá jasně stanovené adaptační období, může být nástup náročnější.
- Škola nemá jasnou vizi - Jaké hodnoty škola má? K čemu svou prací s žáky směřuje? Ve škole bez vize může být velká různorodost a nesoulad mezi pedagogy.
Pokud jste na portálu Kde učit? našli tu pravou školu pro vás, dostali jste se do momentu, kdy máte o sobě vyplnit pár informací. Kromě svých kontaktních údajů je tu taky možnost vyplnit tzv. RychloCV, které slouží každému, kdo nechce jen posílat své CV, ale chce o sobě napsat pár řádků.
Ve formuláři vyberte místo "Mám vlastní CV" možnost "Vyplním tyto tři otázky:" a zobrazí se vám tři textová pole:
- Relevantní vzdělání – Nemusí to být nutně pedagogická kvalifikace, protože tu si můžete doplnit klidně až po nástupu do školy. Zástupce školy ale rád uvidí, když máte nějaké vzdělání, které se týká poptávané pozice.
- Praxe s dětmi – Může to být klidně vedení volnočasového kroužku, práce v dětské skupině nebo absolvovaný program Zkus učit!, zkrátka cokoliv, co vám přijde jako relevantní zkušenost pro poptávanou pozici.
- Relevantní pracovní zkušenost – Možná nemáte dostatečnou kvalifikaci, ale přicházíte učit předmět přímo z praxe. Je to něco, co vám může při přijímacím pohovoru pomoci a určitě stojí za to takovou pracovní zkušenost zmínit.
Doporučujeme si nad těmito otázkami dát chvíli záležet a vyplnit je poctivě. Mohou vám pomoci se dostat do užšího výběru.
Co také stojí za úvahu je pole "Vzkaz škole", které tu slouží jako místo, kam můžete napsat cokoliv, co se jinam nehodilo. Co je pro vás při práci s žáky důležité? Jaké máte silné stránky? Zástupci školy se vzkaz zobrazí u vašeho jména a může vám přidat pár plusových bodů navíc.
Abyste se dostali do užšího výběru, je dobré se na celý proces trochu připravit. Tady je pár tipů, co může pomoci:
- Přizpůsobte RychloCV konkrétní škole – Zdůrazněte zkušenosti, které jsou pro danou pozici relevantní.
- Nebojte se napsat motivační vzkaz škole – Pokud máte specifický důvod, proč chcete pracovat právě tam, napište ho do pole "Vzkaz škole". Ředitelé ocení, že máte o školu opravdový zájem.
- Připravte si odpovědi na klíčové otázky – Můžete se setkat s otázkami jako "Jak byste reagovali na kázeňský problém?" nebo "Jaké metody výuky preferujete?". Mít předem promyšlené odpovědi vám pomůže působit sebejistěji.
- Zeptejte se na školu během pohovoru – Aktivní zájem o školní kulturu, pedagogický tým nebo podporu pro nové učitele ukazuje, že přemýšlíte dopředu a chcete najít dobré pracovní prostředí.
Najděte si práci ve školství
Pokud už víte, na který stupeň se chcete vydat a které předměty chcete učit, můžete využít naši službu Kde učit? a najít pro sebe tu pravou – školu, práci a pozici – ve školství.
Oslovili mě a mám dorazit na pohovor
Gratulujeme, už jste jednou nohou v kabinetu! Ještě vás ale čeká pracovní pohovor. Věřte tomu nebo ne, je to stejné jako v jakékoliv jiné práci: každý pohovor vypadá jinak. Může jít o velice formální setkání v kanceláři ředitele*lky nebo o velmi neformální schůzku na kafi. Na to vás nepřipravíme. S čím vám ale můžeme pomoci je:
Nejde jen o to odpovídat na otázky – je to i vaše šance zjistit, jestli vám škola bude vyhovovat. Některé dobré otázky:
- Co všechno spadá pod náplň práce (jak často jsou porady, co dělá třídní učitel)? Kdy můžu dělat přípravy?
- Jaká je školní kultura a jak se podporuje spolupráce mezi učiteli?
- Dostanu uvádějícího učitele nebo nějakou jinou podporu v začátku?
- Jsou na škole zavedené určité metody výuky nebo máte volnost v přístupu?
- Jak škola řeší kázeňské problémy a jaká je v tom role učitele?
- Je možnost dalšího vzdělávání nebo mentoringu?
- Jak má škola nastavenou práci s žáky se specifickými potřebami?
- Jak škola spolupracuje s rodiči?
- Jaká je atmosféra školy? - Jak jsou s žáky komunikována pravidla? Nejsou chodby plné cedulí se zákazy? Jak škola buduje komunitu? Jaké akce pořádá mimo výuku?
Tyto otázky vám pomohou zjistit, jestli škola odpovídá vašim očekáváním a zda tam budete spokojeni.
Ředitelé se budou zajímat nejen o vaši kvalifikaci, ale i o to, jak zvládáte běžné i náročné situace ve škole. Často se můžete setkat s těmito otázkami:
- „Proč chcete učit?“ – Odpověď by měla být autentická. Můžete zmínit svou motivaci, inspiraci nebo co vás na této práci baví.
- „Jak byste řešili situaci, kdy...“ – Může jít o kázeňský problém, žáka s obtížemi nebo konflikt s rodiči. Klíčové je ukázat, že jste schopní zachovat klid a hledat řešení.
- „Jaké metody výuky preferujete?“ – Můžete mluvit o aktivním učení, diferenciaci výuky nebo technologiích ve třídě. Důležité je ukázat, že přemýšlíte o efektivním učení.
- „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky jako učitele?“ – Nejde o dokonalost, ale o schopnost reflektovat. Můžete zmínit, na čem pracujete, a jak se zlepšujete.
- „Jak si představujete ideální pracovní prostředí?“ – Odpověď by měla být realistická a měla by ukázat, že víte, co vám v práci pomáhá.
Můžete se také setkat s dotazy o vaší flexibilitě, týmové spolupráci nebo ochotě zapojit se do školních akcí.
Každý ředitel chce vidět, že jste motivovaní, spolehliví a že zapadnete do týmu. Pokud chcete zaujmout, zaměřte se na tyto body:
- Zájem o školu – „Líbí se mi, jak škola přistupuje k…“, „Zaujalo mě, že máte…“ – ukazuje to, že jste si školu předem prozkoumali.
- Spolupráce s kolegy – „Rád/a sdílím zkušenosti s kolegy a věřím, že spolupráce mezi učiteli je klíčová.“
- Připravenost na výzvy – „Vím, že začátky bývají náročné, ale jsem otevřený/á zpětné vazbě a chci se učit.“
- Přístup k žákům – „Chci žákům pomáhat objevovat jejich silné stránky a rozvíjet se.“
- Dlouhodobý zájem – „Rád/a bych se tady usadil/a a stal/a se součástí školního týmu.“
Ředitelé oceňují, když vidí, že se na práci těšíte a nejdete jen „zkusit, jestli to půjde“.
Mám to! A co teď?
Neuvěřitelné! Bude z vás učitel*ka! Není to vzrušující pocit? Co to ale cítíte kromě nadšení a hrdosti? Je to nervozita? Naprosto vás chápeme, začátky ve školství jsou náročné. Nahráli jsme o tom taky čtyřdílnou podcastovou sérii Náraz, zároveň k podpoře začínajících učitelů směřujeme naši advokační práci a vytváříme sdílecí online prostor v rámci programu Učitelské jiskření. Co všechno vás v prvních letech čeká a jak se na to co nejlépe připravit?
Každý začínající učitel by měl mít svého uvádějícího učitele (UU). Je to vlastně takový průvodce celou školou – od jídelny přes pedagogické porady až po znalost vize školy. Aby pro vás bylo sladění představ o spolupráci s UU jednodušší, sepište si otázky a očekávání, se kterými do praxe vstupujete. Rozhovor mezi ZU a UU by měl být partnerský a se vzájemným respektem. Jedině tak může vzniknout bezpečné prostředí, ve kterém dochází k otevřené komunikaci, vzájemné inspiraci a profesnímu rozvoji.
Od nás dostanete pomoc na více frontách. Určitě stojí za to si stáhnout praktickou Příručku pro začínající učitele, kterou jsme společně s Učitelskou platformou vyvinuli pro Národní pedagogický institut. Najdete ji na podstránce Začínám učit společně s programem Učitelské jiskření, s mapou důležitých akcí pro učitele v regionech nebo s newsletterovým seriálem pro začínající učitele, který vám bude nosit praktické tipy do mailové schránky.
Začátky jsou těžké v každé práci. Jen málokde máte ale tak častou a upřímnou zpětnou vazbu jako ve třídě plné dětí. Pro spoustu lidí je to velký nápor na vlastní sebejistotu a velká část ze začínajících učitelů odchází v prvních letech kvůli tomu, že si nejsou jistí, jestli je učení pro ně.
Je proto velmi důležité pracovat na své učitelské sebejistotě a to pravidelnou reflexí, sdílením s ostatními a navazujícím vzděláním. Najít své učitelské spřízněné duše můžete například v našem programu Učitelské jiskření.
Přípravný týden je klíčový pro hladký začátek školního roku. Co můžete očekávat?
- Seznámení se školou – Prohlídka budovy, třídy, kabinetů, představení týmu.
- První schůzka s uvádějícím učitelem
- Plánování rozvrhu a učebních plánů – Jaké učebnice se používají, co už děti znají, na co navázat.
- Porady a školení – Většinou se probírají organizační věci (BOZP, školní řád, strategie školy, metodické porady).
- Setkání s uvádějícím učitelem (nebo někým, kdo má s třídnictvím zkušenost) – Pokud budete třídní učitel, zjistíte, co se od vás očekává.
- Příprava třídy - pokud máte svou třídu, čeká vás výzdoba, rozložení lavic, třídění a organizování pomůcek.
- Příprava první hodiny – Doporučuje se mít nachystaný úvodní program, kde se seznámíte s žáky a nastavíte pravidla.
- Formality a administrativa – Podepisování smluv, přístupy k elektronickému systému školy apod.
Tip: Poznamenejte si kontakty kolegů, s nimiž budete nejvíc spolupracovat, a neváhejte se ptát na cokoliv, co vám není jasné. Může být užitečné domluvit se s nimi na vzájemné návštěvě v hodinách.
Jako začínající učitel máte určitá práva a podporu, která vám usnadní adaptaci:
- Právo na podporu uvádějícího učitele– Měli byste mít zkušenějšího kolegu, který vám pomůže s prvními měsíci ve škole.
- Možnost konzultací – Můžete se obrátit na vedení nebo kolegy (uvádějící učitel, speciální pedagog nebo třeba školní psycholog) s žádostí o pomoc či zpětnou vazbu.
- Právo na další vzdělávání – Škola by vám měla umožnit účast na kurzech nebo školeních pro začínající učitele.
- Právo na respekt a rovné podmínky – Jste plnohodnotný člen sboru, i když jste nový. Nebojte se zapojit do diskuzí během školních porad a sdílet své postřehy.
Tip: První rok je výzva, ale nemusíte na ni být sami. Na některých školách bývá speciální pedagog nebo školní psycholog. Nebojte se na ně obrátit s prosbou o pomoc, radu. Najděte si místo, kde můžete sdílet starosti i radosti z práce s žáky - ve sborovnách nebo třeba na Učitelském jiskření.
Jasně! Pročtěte si Tipy pro začínající učitele od Ellen Pražákové, kde je mimo jiné také slovník základních zkratek, které stojí za to mít k ruce, až do školy nastoupíte.
Jakou podporu mi dá Začni učit! během nástupu do školy?
Začátek učitelské dráhy může být plný otázek – od hledání té správné školy, přes pohovor, až po první dny ve třídě. V Začni učit! vám pomůžeme projít všemi fázemi – poradíme, kde hledat práci, jak se připravit na pohovor a co vás čeká v prvních týdnech. V newsletteru pro začínající učitele posíláme tipy, jak získat učitelské sebevědomí. V Učitelském jiskření budete rozvíjet své kompetence a získáte bezpečný prostor pro sdílení v komunitě dalších začínajících učitelů. A pokud narazíte na něco, co tu nezaznělo, neváhejte se nám ozvat. Jsme tu pro vás!