Učitelské jiskření

První stupeň, druhý stupeň, střední školy, čeština či praktické předměty. Ačkoliv z různého těsta a v různých školách, dost často řešíme stejné výzvy.
Dobré momenty z naší výuky zůstávají ve třídách a ty špatné s námi chodí domů. Daří se nám výuka jak chceme? A jak toho docílíme? Nedaří? A co s tím můžeme dělat?
Pomoci vám může Učitelské jiskření, půlroční série online setkání (nejen) pro začínající učitele a učitelky. Hlavní roli v něm hraje sdílení dobré praxe, setkání s dalšími vyučujícími a témata, se kterými se nejspíš každá*každý z vás ztotožní.
Během Učitelského jiskření se nebudeme (jenom) plácat po rameni, ale i kriticky přistoupíme k tomu, co se nám ve třídách děje.
Co získáte účastí na Jiskření?
- Soustředění se ve svém profesním rozvoji vždy jenom na jednu věc.
- Nejdeme metodou pokus omyl. Soustředíme se na prohloubení kvality základů učitelské práce.
- Budete spolupracovat s podobně naladěnými kolegy a kolegyněmi.
- Můžete buď sdílet, ptát se, nebo jen naslouchat. Zapojení si řídíte podle sebe.
- Možnost nahlédnout do výuky ostatních a naopak. Uvidíte svou výuku očima druhých.
- Rozvinete si dovednost zachytit podstatné momenty ze své výuky a bezpečně rozlišíte, co zachovat, co posílit a co změnit.
(Znovu)objevíte svou učitelskou jistotu, naučíte se nové (nebo upevníte už známé) pedagogické dovednosti a hlavně – osvojíte si, jak se soustředit na vlastní úspěchy.
Pojďme si společně užít učitelskou roli. Abyste na konci mohli říct:
„Vím, jak chci učit. Zvládnu to. Užiju si to.“
Všechna jiskření probíhají online formou 3hodinové dílny a 2hodinového reflektivního setkání.
V dílně si společně „vyrobíme“ něco, co si následně vyzkoušíte ve výuce. Podle zaměření Jiskření to bude buď příprava, reakce na náročnou situaci nebo reflektivní otázka na závěr výuky. Budeme pracovat v menších skupinkách, a tak se můžete inspirovat od kolegů z jiných škol i předmětů. Pokud budete chtít.
Po jiskřící dílně bude následovat reflektivní setkání. Tam postupujeme opačně. Donesete si něco hotového z výuky: přípravu, výsledek žákovské práce, popis situace… a ve skupinkách ji za asistence průvodkyň a dalších účastníků*účastnic rozeberete na kousky a budete rozhodovat, co zachovat a co do příště změnit.
Vstupné na vybranou dvojici setkání je 800 Kč. Doporučujeme se ale přihlásit na všech šest, dohromady vám je totiž nabízíme za zvýhodněnou cenu 2000 Kč.
Programy Zkus učit! a Zauč se! získaly záštitu od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Jiskřící harmonogram
4. 3. 2025 17:00–19:00 | Učitelské jiskření „Moje přípravy, vol. 1“ | Jak to s přípravami mám a jak bych to chtěl*a mít? Budeme sdílet a reflektovat, co nám překáží a co naopak osvědčuje. Odejdeme s konkrétními strategiemi, jak své dovednosti posílit. |
18. 3. 2025 17:00–19:00 | Učitelské jiskření „Moje přípravy, vol. 2“ | Vrátíme se k tomu, jak nám zafungovaly strategie, které jsme se rozhodli vyzkoušet na předchozím setkání. Budeme sdílet a reflektovat. Děje se ve třídě to, co chci a plánuji? Proč ano*ne? |
8. 4. 2025 17:00–19:00 | Učitelské jiskření „Já a složité situace ve třídě, vol. 1“ | Jak to se složitými situacemi ve třídě mám a jak bych to chtěl*a mít? Budeme sdílet a reflektovat, co nám překáží a co naopak osvědčuje. Odejdeme s konkrétními strategiemi, jak své dovednosti posílit. |
22. 4. 2025 17:00–19:00 | Učitelské jiskření „Já a složité situace ve třídě, vol. 2“ | Vrátíme se k tomu, jak nám zafungovaly strategie, které jsme se rozhodli vyzkoušet na předchozím setkání. Budeme sdílet a reflektovat. Děje se ve třídě to, co chci a plánuji? Proč ano*ne? |
13. 5. 2025 17:00–19:00 | Učitelské jiskření „Když se ptám já, vol. 1“ | Jak to s otázkami ve výuce mám a jak bych to chtěl*a mít? Budeme sdílet a reflektovat, co nám překáží a co naopak osvědčuje. Odejdeme s konkrétními strategiemi, jak své dovednosti posílit. |
27. 5. 2025 17:00–19:00 | Učitelské jiskření „Když se ptám já, vol. 2“ | Vrátíme se k tomu, jak nám zafungovaly strategie, které jsme se rozhodli vyzkoušet na předchozím setkání. Budeme sdílet a reflektovat. Děje se ve třídě to, co chci a plánuji? Proč ano*ne? |
Moje přípravy (4. 3. a 18. 3.)
Jste začínající učitel*ka a přípravy vám často dávají zabrat? Přemýšlíte o učitelské kariéře a děsíte se hodin prosezených nad přípravami? Možná vás také zajímá, jak dělat přípravy efektivně, jak si při tom klást ty správné otázky nebo jak stanovit cíle hodiny. Zajímá vás, jakou roli při tvorbě přípravy hrají žáci? Přijďte své obavy a nejistoty sdílet mezi ostatní a společně pak zapracovat na efektivitě a kreativitě při tvorbě příprav.
Jak to s přípravami mám a jak bych to chtěl/a mít? Budeme sdílet a reflektovat, co nám překáží a co naopak osvědčuje. Odejdeme s konkrétními strategiemi, jak své dovednosti posílit.
Na dalším setkání o dva týdny později (18. 3.) se vrátíme k tomu, jak nám zafungovaly strategie, které jsme se rozhodli vyzkoušet na předchozím setkání. Budeme sdílet a reflektovat. Děje se ve třídě to, co chci a plánuji? Proč ano*ne?
Jak na složité situace ve třídě? (8. 4. a 22. 4.)
- Zvyšujete ve své třídě často hlas, ale nechcete?
- Dohadujete se často s žáky o splnění práce?
- Neumíte reagovat na sprostá slova ve třídě?
- Ruší hluk ve třídě práci a soustředění?
- Řešíte vzájemné posměšky žáků?
Když se ptám já (13. 5. a 27. 5.)
- Odpovídají na vaše otázku stále ty samé děti?
- Odpovídáte si na své otázky sami, protože ze třídy nepřichází žádná reakce?
- Měníte své otázky nebo zadání „za chodu“ tak, aby jim porozuměla celá třída?
- Zadáte úkol a polovina třídy začne pracovat a polovina neví, co se má dít?
- Kladete množství otázek, ale málo se toho dozvídáte?
Začínáte učit? Nechte si poslat newsletterový seriál s užitečnými radami, jak zvládnout (a užít si) první roky ve škole.