Učitelské jiskření

První stupeň, druhý stupeň, střední školy, čeština či praktické předměty. Ačkoliv z různého těsta a v různých školách, dost často řešíme stejné výzvy.

Dobré momenty z naší výuky zůstávají ve třídách a ty špatné s námi chodí domů. Daří se nám výuka jak chceme? A jak to zařizujeme? Nedaří? A co s tím můžeme dělat?

Během Učitelského jiskření se nebudeme (jenom) plácat po rameni, ale i kriticky přistoupíme k tomu, co se nám ve třídách děje.

Jak jiskření funguje?

  • Soustředíme se ve svém profesním rozvoji vždy jenom na jednu věc.
  • Nejdeme metodou pokus omyl. Prohlubujeme kvalitu základů učitelské práce, využíváme Kompetenční rámec.
  • Spolupracujeme s podobně naladěnými kolegy a kolegyněmi.
  • Můžete buď sdílet, ptát se, nebo jen naslouchat. Zapojení si řídíte podle sebe.
  • Nahlížíme do výuky ostatních a naopak. Uvidíte svou výuku očima druhých.
  • Rozvíjíme dovednost zachytit podstatné momenty ze své výuky a bezpečně rozlišit, co zachovat, co posílit a co změnit.

 

(Znovu)objevíte v něm svou učitelskou jistotu, naučíte se nové (nebo upevníte už známé) pedagogické dovednosti a hlavně – osvojíte si, jak se soustředit na vlastní úspěchy.

Pojďme si společně užít učitelskou roli. Abyste na konci mohli říct:

„Vím, jak chci učit. Zvládnu to. Užiju si to.“

Všechna jiskření probíhají online formou 3hodinové dílny a 2hodinového reflektivního setkání.

V dílně si společně „vyrobíme“ něco, co si následně vyzkoušíte ve výuce. Podle zaměření Jiskření to bude buď příprava, reakce na náročnou situaci nebo reflektivní otázka na závěr výuky. Budeme pracovat v menších skupinkách, a tak se můžete inspirovat od kolegů z jiných škol i předmětů. Pokud budete chtít.

Po jiskřící dílně bude následovat reflektivní setkání. Tam postupujeme opačně. Donesete si něco hotového z výuky: přípravu, výsledek žákovské práce, popis situace… a ve skupinkách ji za asistence průvodkyň a dalších účastníků*účastnic rozeberete na kousky a budete rozhodovat, co zachovat a co do příště změnit.

Platba za Učitelské Jiskření je dobrovolná, na bázi daru. Částka, která nám pokryje náklady spojené s organizací a vedením je 800,- za obě setkání. Jakákoliv jiná částka je také vítaná, k přispění využijte naše Darujme.

Projekt byl podpořen výzvou „Na učitelích záleží“.

Jiskřící harmonogram:
24. 9. 2024
16:00 – 19:00

Učitelské jiskření + dílna
„Jakou vyučující chci být?“

S čím přicházím, jaká jsou moje očekávání a jakou učitelkou*učitelem chci být? Projdeme si reflektivní deník, odučíme ukázkovou hodinu a budeme dávat i dostávat konstruktivní zpětnou vazbu a své zážitky reflektovat.

8. 10. 2024
16:00 – 19:00

Učitelské jiskření + dílna
Jak na přípravy

Postupně projdeme všemi částmi vyučovací hodiny, ujasníme si jejich roli v procesu učení, seznámíme se s různými metodami vhodnými pro jednotlivé části a vyzkoušíme si přípravu v praxi.
22. 10. 2024
17:00 – 19:00

Reflektivní učitelské jiskření – přípravy

Zaměřené na sdílení a reflexi toho, jak se nám s přípravami daří. Děje se ve třídě to, co chci a plánuji? Proč ano*ne?
12. 11. 2024
16:00 – 19:00

Učitelské jiskření + dílna
Jak na složité situace

Na vlastní kůži si vyzkoušíme, jak se respektujícím způsobem vypořádat s konfliktními a komplikovanými situacemi z naší třídy.
26. 11. 2024
17:00 – 19:00

Reflektivní učitelské jiskření – složité situace

Zaměřené na sdílení a reflexi toho, jak se nám se složitými situacemi daří. Děje se ve třídě to, co chci a plánuji? Proč ano*ne?
10. 12. 2024
16:00 – 19:00

Učitelské jiskření + dílna
Jak se dobře ptát a zadávat

Seznámíme se s tím kdy, jak a jaké otázky ve výuce můžeme klást a prozkoumáme, jak formulovat zadání.
17. 12. 2024
17:00 – 19:00

Reflektivní učitelské jiskření – otázky

Zaměřené na sdílení a reflexi toho, jak se nám daří ptát a zadávat. Děje se ve třídě to, co chci a plánuji? Proč ano*ne?

Přihláška je společná pro všechna Jiskření.

Jakou vyučují chci být? (24. 9.)

Chcete ve třídě inspirovat jako McGonagallová, ale zatím zmatkujete jako Hagrid? Nebo přinášet vlastní zkušenosti jako Lupin, ale musíte dělat Snapea nebo jedete prostě „na Kratiknota“? 

Každý máme blíž k jinému stylu. V Začni učit! věříme, že je důležité učit tak, ať je to v co největším souladu s naší představou. A pokud se to nedaří, často odcházíme ze školy s těžkou hlavou.

Ať učit začínáte, nebo učíte už několik let – co si odpovíte na otázku: 

  • Jakou učitelkou, jakým učitelem chci být?
  • A jakou naopak ne?
  • Daří se to? 
  • Kdy se vám to daří a proč?

 

Na tyhle i řadu dalších otázek budeme na tomto online setkání hledat odpovědi společně. Věříme, že si díky tomuto sdílení uvědomíme naše úspěchy, odneseme si povzbuzení do další práce a také zmapujeme, kam se můžeme dále posunout. 

 

Jak na přípravy? (8. 10. a 22. 10.)

  • Jste začínající učitel*ka a přípravy vám často dávají zabrat? 
  • Přemýšlíte o učitelské kariéře a děsíte se hodin prosezených nad přípravami? 
  • Možná vás také zajímá, jak dělat přípravy efektivně, jak si při tom klást ty správné otázky nebo jak stanovit cíle hodiny. 
  • Zajímá vás, jakou roli při tvorbě přípravy hrají žáci? 

 

Přijďte své obavy a nejistoty sdílet mezi ostatní a společně pak zapracovat na efektivitě a kreativitě při tvorbě příprav.

Nejedná se o žádnou teoretickou přednášku, ale o tři online hodiny nadupané praxí, kdy si společně ve skupině s dalšími učiteli*učitelkami či zájemci o učitelství vyzkoušíte tvorbu přípravy na hodinu s daným cílem. Čas bude i na reflexi, diskuzi a sdílení radostí i strastí s přípravami.

Na dalším setkání (reflektivním) o týden později (25. 3.) vytvořené a vámi použité přípravy v menších skupinkách zreflektujeme.

 

Jak na složité situace? (12. 11. a 26. 11.)

  • Zvyšujete ve své třídě často hlas, ale nechcete?
  • Dohadujete se často s žáky o splnění práce?
  • Neumíte reagovat na sprostá slova ve třídě?
  • Ruší hluk ve třídě práci a soustředění?
  • Řešíte vzájemné posměšky žáků?

 

Konflikty jsou každodenní součástí učitelské práce. Na tomto setkání se budeme věnovat tomu, jak je řešit tak, aby vám to neubíralo energii, ale posilovalo vztahy se žáky. Přijďte své obavy a nejistoty sdílet mezi ostatní. Společně si rozšíříme repertoár reakcí na komplikované situace a posílíte si své učitelské sebevědomí. 

Nejedná se o žádnou teoretickou přednášku, ale o dvě setkání nadupaná praxí. Společně si ve skupině s dalšími vyučujícími či zájemci o učitelství vyzkoušíte na modelových situacích, či i na momentech z vlastní výuky praktické procvičení respektujících reakcí. Budeme používat popisný jazyk a princip popis-potřeba-prosba. 

Čas bude i na reflexi, diskuzi a sdílení radostí i strastí.

 

Jak se správně ptát a zadávat? (10. 12. a 17. 12.)

  • Odpovídají na vaše otázku stále ty samé děti?
  • Odpovídáte si na své otázky sami, protože ze třídy nepřichází žádná reakce?
  • Měníte své otázky nebo zadání „za chodu“ tak, aby jim porozuměla celá třída?
  • Zadáte úkol a polovina třídy začne pracovat a polovina neví, co se má dít?
  • Kladete množství otázek, ale málo se toho dozvídáte?

 

Otázky jsou jedním z mocných učitelských nástrojů. Na tomto setkání se budeme věnovat tomu, jak, proč a na co se ptáme a jak otázkami podpořit myšlení dětí nebo aktivizovat třídu. Dostaneme se také k tomu, jaké chyby můžeme při práci s otázkami dělat a jak se jich vyvarovat.

Ani tentokrát nepůjde o teorii, ale o dvě setkání nadupaná praxí. Společně se ve skupině s dalšími vyučujícími či zájemci o učitelství zamyslíme nad významem otázek ve výuce a jak se ptát tak, abychom se toho co nejvíce dozvěděli. Podle potřeby poté v menších skupinkách vytvoříte otázky pro svou výuku:

  • které nám pomohou ověřit, jestli jsme naplnili cíl hodiny, 
  • kterými průběžně ověřujeme porozumění žáků,
  • kterými zapojíme všechny žáky.

 

Čas bude i na reflexi, diskuzi a sdílení radostí i strastí.