Podcastová série Náraz
Náraz je naše podcastová dokumentární minisérie, která přibližuje, jak se ideály začínajících vyučujících střetávají s realitou za katedrou.
Problémy českého školství tu sledujeme očima učitelů a učitelek. Tenhle obor totiž není po pracovní stránce v nejlepší kondici. V Česku chybí asi 6000 vyučujících. Každý čtvrtý vyučující zvažuje odchod z profese. A půlce hrozí vyhoření.
To není nic moc. Proč to takhle vypadá? A jak to zlepšit? To se dozvíte na prostoru čtyř epizod.
Podcastem provází Jana Fryzelková
Režie: Aneta Martínková
Scénář: Jana Fryzelková, Aneta Martínková
Hudba: Aneta Martínková, Tomáš Havlen
Mix: Tomáš Havlen
Náraz by nevznikl bez podpory nadačního fondu Abakus a grantu Storytelling, děkujeme.
Z nuly na sto
První epizoda s názvem Z nuly na sto nejdřív přiblíží, s jakými ideály se lidé do učitelství pouští. A na jaké překážky naráží už v začátcích. Seznamte se s našimi hrdiny a hrdinkami.
Sami na všechno
Druhá epizoda Nárazu je tu! Tentokrát sledujeme hlavně příběhy Petra a Lídy, kteří ze školství odešli. Vyhořeli. V jejich vyprávění se ukazuje jedna podstatná mezera českého školství – počítá s ideálními situacemi, spokojenými dětmi a šťastnými rodinami.
Žijeme ale v době plné krizí a zvratů. Ovlivňují sociální situaci domácností i psychiku dětí. Prošli jsme pandemií, nedaleko od našich hranic zuří válka. A na vyučující ve školách všechno dopadá dvojnásob. Jak s tím můžou školy pracovat? Kdo je sociální pedagog? Co je sociální role školy?
Vysvětluje odbornice na pedagogickou přípravu Hana Kuzníková, analytik PAQ Research Karel Gargulák a ředitelka organizace SOFA Lenka Felcmanová.
Jak na šťastné konce
Vydáváme třetí epizodu Nárazu! Po prvních dvou jste si možná říkali, jak vlastně může někdo chtít učit. Dneska to je ale veselejší.
Tahle epizoda se jmenuje Jak na šťastné konce. Mluvíme tu hlavně s Kristýnou a Markétou, které ve svých školách mají zajištěnou dobrou podporu. V začátcích jim pomáhali dobří uvádějící učitelé. Můžou se opřít o práci podpůrného centra, školní psycholožky nebo metodičky prevence.
Díky tomu je práce víc baví než vyčerpává. A taky mají více energie na děti s komplikovanými osudy.
Kdo jsou uvádějící učitelé? A jak to udělat, aby jejich pozice nefungovala jen na papíře? Vysvětluje Hana Kuzníková od nás, ze Začni učit!, nebo Matouš Bořkovec z Ministerstva školství.
Děravý systém
Náraz je ve velkém finále. Poslední epizoda se jmenuje Děravý systém a své pohledy na české školství tu sdílí lidé z vedení škol. Jaké vlastně je být ředitelkou školy? Na jaké problémy naráží? Co by školní lídři potřebovali jinak?
O inspirativním vzdělávacím systému ve Skotsku tu vypráví ředitelka organizace Partnerství 2030+ Silvie Pýchová. A Matouš Bořkovec z MŠMT vysvětluje, za jakých okolností české školství dosáhne dlouhodobé vize.
Děkujeme, že jste Náraz poslouchali.