Kompetenční rámec není strašák!

Kompetenční rámec pro absolventy učitelství… Uf už jenom název zní strašidelně. Ale nebojte, jedná se naopak o skvělý univerzální nástroj, díky kterému můžete pravidelně posilovat své učitelské dovednosti. Může vám pomoci na cestě k vlastnímu seberozvoji a k sebevědomí ve vaší nové profesi. A určitě stojí za to, abyste se o něm dozvěděli něco více i v případě, že o učení teprve přemýšlíte. Co kompetenční rámec je a proč to není strašák ale kámoš? To se dozvíte na této podstránce.

Ale než se do toho dáte, přihlaste se k pětidílnému newsletterovému seriálu. Rozepsali jsme se v něm o kompetencích, které bychom rádi dostali od někoho více popsané, když jsme sami začínali ve školách. Myslíme si, že těch pár minut strávených nad emailovou schránkou vám může do praxe přinést spoustu dobrého. Po přihlášení vám každých 14 dní přistane jeden díl do emailové schránky. Přihlaste se k němu zde:

(Formulář na registraci k newletteru není v současné chvíli k dispozici. Obnovte si, prosím, stránku nebo se vraťte později.)

Naše kolegyně a učitelka Radka Plecháčková se v něm rozepsala nejed o tématech, které jako začínající vyučující musela řešit taky. Mimo to jsou emaily plné tipů, odkazů a pomůcek.

  • Co to je učitelská vize a jakou vyučující chci být? (KR Oblast 6: Profesní sebepojetí, rozvoj, etika a duševní zdraví)
  • Jak zvládat přípravy na výuku a proč je dělat? (KR Oblast 2: Plánování, vedení a reflexe výuky)
  • Co mám dělat, když připravená hodina přijde zajímavá jen mně? (KR Oblast 2: Plánování, vedení a reflexe výuky)
  • Proč se zabývat efektivní komunikací ve třídě? (KR Oblast 3: Prostředí pro učení)


Tak a teď už pojďme na to…

Co je kompetenční rámec a k čemu je dobrý?

Kompetenční rámec pro absolventy učitelství si klade za cíl standardizovat připravenost vyučujících. Oficiálně vyšel v říjnu 2023 a od té doby ho Ministerstvo školství a spojené organizace rozšiřují do běžné praxe. Jeho cílem je zajistit, aby byli vyučující kvalitně připraveni a k výuce měli všichni přístup vycházející z podobného základu. Konkrétně popisuje 18 klíčových kompetencí rozdělených do 6 tematických oblastí, které by to celé měly pokrýt. Těmi jsou: Vyučované obory a jejich zprostředkování žákům a žákyním, Plánování, vedení a reflexe výuky, Prostředí pro učení, Zpětná vazba a hodnocení, Profesní spolupráce a Profesní sebepojetí, rozvoj, etika a duševní zdraví.

Není to ale něco, čeho by se měli vyučující obávat. Naopak! Vnímáme ho jako super nástroj, který vám může pomoci v seberozvoji, lépe si spojit teorii s praxí a zaměřit se na oblasti, ve kterých se máte kam posunout. Můžete si ho představit jako takovou posilovnu plnou různých nástrojů. Pokud se zaměříte i třeba jen na 1 kompetenci a pravidelně jí budete věnovat pozornost, brzy uvidíte zlepšení. A protože ve výuce spolu spousta věcí souvisí, můžete brzy vidět zlepšení i na místech, kde byste to třeba nečekali.

Začínajícím učitelům může navíc značně usnadnit jejich první roky ve škole. MŠMT kromě podrobného dokumentu připravilo také set kartiček, které si můžete stáhnout a vytisknout. Tak můžete mít všechny kompetence rovnou po ruce. Oboje najdete v odkazech najdete na konci této stránky.

Jak vám může Kompetenční rámec pomoci v každodenních situacích? Mrkněte na následující komiksy, které popisují některé z klíčových kompetencí:

Oblast 6: Profesní sebepojetí, rozvoj, etika a duševní zdraví.

Učitel do školy nastupuje s nějakou vizí. Má představu, jaké jsou jeho hodnoty a jakým učitelem chce být. Umí si odpovědět na otázky jako: “Dobrý učitel je…”, “Abych se v hodinách cítil dobře, potřebuji…”, “Učení pro mě znamená…” (viz obr. 2). V začátcích, při střetu s realitou, v návalu práce, při komunikaci s žáky, při vedení výuky, může zažívat složité a náročné situace. (viz obr. 1)

Proto je důležité vracet se ke své vizi. Reflektovat, jak s jeho hodnotami ladí to, co dělá, jaké metody vybírá a jak komunikuje. „Je to, co dělám, co mi někdo radí, v souladu s mou vizí?

Když bude vědět, jakým učitelem chce být, co je pro něj důležité, snáz bude vybírat metody práce. Bude mít jistotu, jak s žáky komunikovat tak, aby je respektoval a zároveň nenechal překračovat své hranice. Kompetence 6.1: Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji.

A pokud si neví rady, jak ke své vizi směřovat, ví, jak si pomoct – jaké dovednosti potřebuje rozvíjet, s kým se může poradit, kde sdílet své radosti a starosti. (viz obr. 3) Kompetence 6.3: Systematicky pečuji o své duševní zdraví a psychohygienu.

Tenhle návrat k sobě, ke své vizi a k rozvoji svých kompetencí dělá proto, že se právě takovým vyučujícím chce stát. Díky tomu zůstává vnitřně motivovaným a spokojeným učitelem, který má spokojené a motivované žáky. (viz obr. 4)

Oblast 2: Plánování, vedení a reflexe výuky

Ve výuce se odehrává hodně situací. Trvá, než se žáci zapojí. Často se doptávají, co mají dělat. Nebo se díky jejich otázkám hodina stočí někam úplně jinam, než měla učitelka v plánu. A najednou zvoní, uprostřed věty, žáci odcházejí a spolu s nimi mizí i všechno učení, které se mohlo odehrát. (viz obr. 1 a 2) 

Proto je plánování výuky tak důležité. Co a jak ve které části hodiny zařizuji? Jaké jsou vzdělávací potřeby žáků? Mají všichni žáci příležitost přemýšlet o vlastním učení?  Když si na tyhle otázky při plánování výuky učitelka odpoví, dokáže s větší jistotou vybrat vhodnou metodu a formu práce. (viz obr. 3)

Kompetence 2.1: Nastavuji cíle výuky a vedu k nastavování vlastních cílů také žáky a žákyně a Kompetence 2.2: Poznávám vzdělávací potřeby žáků a žákyň a plánuji výuku tak, aby každému žákovi a žákyni umožňovala aktivně se zapojit a dosahovat stanovených cílů.

Zásadní částí výuky je reflexe. Ohlédnutí na cíl a zvědomění toho, co se naučili, jak se posunulo jejich nahlížení na téma, jak k poznání došli, jak se jim pracovalo, jak se cítili. Díky reflexi se žáci stávají vlastníky svého učení (viz obr. 4). To znamená, že si žák uvědomuje, kde se vzhledem k cíli nachází a co má dělat, aby se k němu přiblížil. Tak dochází k učení (se). Kompetence 2.5: Reflektuji výuku a vyhodnocuji dosahování stanovených cílů.

Oblast 3: Prostředí pro učení

Třída je plná osobností. Každý do této komunity přichází z různého prostředí, s různými dovednostmi a schopnostmi. S různými potřebami. Při výuce se tyto rozdílnosti objevují a můžou způsobovat potíže a konflikty.  (viz obr. 1)

I vyučující je osobnost. Komunikaci s žáky ovlivňují jeho potřeby, energie…”Za chvíli zvoní a zase jsme nestihli, co jsem potřeboval. A mám už hrozný hlad.” Může se pak stát, že se v komunikaci objeví útok – posuzování, hodnocení, křik. To náročnou situaci ještě zhoršuje. (viz obr. 2)

Třídní pravidla můžou být v takových situacích velkou oporou. Pokud pravidla vytváří sami žáci, ukazuje jim vyučující respekt k jejich potřebám. Takto vytvořená pravidla umožňují všem cítit se mezi ostatními dobře, bezpečně, učení se stává efektivnější. (viz obr. 3) Kompetence 3.1: Vytvářím bezpečné prostředí pro učení. 

Důležitým nástrojem, který tvoří partnerský přístup a podporuje tak spolupráci mezi učitelem a žáky (i mezi žáky samotnými), je popisný jazyk a “já” sdělení. Učitel ve složité situaci odkazuje na dohodnuté pravidlo tím, že popisuje, co v té situaci vidí, slyší. Zároveň vyjadřuje svou potřebu, příp. potřebu třídy. K tomu dodává prosbu nebo doporučení, jak by ta situace mohla proběhnout líp. (viz obr. 4) Kompetence 3.2: Vedu žáky a žákyně k chování podporujícímu učení a ke spolupráci.

Oblast 2: Plánování, vedení a reflexe výuky

Jak se dobře ptát a zadávat? Učitelka se ptá (uzavřenou otázkou) a třída mlčí. Po chvíli odpoví sama (učení u žáků neprobíhá), začne vyvolávat (může být narušeno bezpečné prostředí) nebo  vyvolá jen jednoho aktivního žáka (viz obr. 1 a 2).

Při plánování výuky, obzvlášť v začátcích, může být užitečné připravit si ty správné otázky předem. Učitelce může pomoct, když se při přípravě činností zaměří na to, jestli budou aktivně pracovat všichni nebo jen pár žáků. (viz obr. 3)

Jak na to, aby učení probíhalo u všech? 

  • U uzavřených otázek můžou žáci nejprve odpověď zapsat, můžou použít nějaký signál (např. ano = postaví se).  
  • Otevřené otázky (viz obr. 4).
  • Všichni žáci mají šanci se vyjádřit – učitelka po chvíli k zamyšlení vylosuje žáka pro odpověď.

 

Kompetence 2.2: Poznávám vzdělávací potřeby žáků a žákyň a plánuji výuku tak, aby každému žákovi a žákyni umožňovala aktivně se zapojit a dosahovat stanovených cílů a Kompetence 2.3: Podporuji u žáků a žákyň zvídavost a motivaci k učení.

Chcete se o těchto situacích dozvědět více? Přihlaste se k našemu newsletteru, kde jdeme ještě více do hloubky, a nebo se rovnou zapojte do jednoho z nadcházejících Učitelských jiskření. V těchto pravidelných online setkáních (znovu)objevíte svou učitelskou jistotu, naučíte se nové (nebo upevníte už známé) pedagogické dovednosti a hlavně – osvojíte si, jak se soustředit na vlastní úspěchy.

(Formulář na registraci k newletteru není v současné chvíli k dispozici. Obnovte si, prosím, stránku nebo se vraťte později.)

Projekt byl podpořen výzvou „Na učitelích záleží“.